< Terug naar verhalen

Data-scientist Maarten Devillé: "Ik kan geen website openen zonder me af te vragen hoe hij in elkaar zit"

Data scientist Maarten Devillé

"Ik kan geen website of app openen zonder me af te vragen hoe het in elkaar zit"

Als data scientist staat Maarten in voor de datatoepassingen van onze radio- en videomerken

Maarten Devillé 3

"Het juiste bericht op het juiste moment aan de juiste persoon bezorgen om zo zijn of haar ervaring bij te sturen: dat is waar personalisatie om draait. Ik koos het als onderzoeksthema tijdens de specialisatie ‘machine learning’, na mijn studies computerwetenschappen. Toen ik bij MEDIALAAN aan de slag ging - ik ben in 2015 als data scientist gestart - kreeg ik de kans om die theoretische kennis op een groot publiek en populaire producten los te laten."

Maarten Devillé 6

"Op het moment dat ik hier kwam werken, werd er al enkele jaren data verzameld. Zo wisten ze perfect welke digitale gebruiker welke programma’s bekeek, maar daarbij hield het op. Dat er nog een grote weg open lag, sprak me enorm aan. In het begin focusten we op datarapportering om zo een goed inzicht te krijgen in het online kijkgedrag. Vandaag gaan we een stap verder en gebruiken we die inzichten om algoritmes te ontwikkelen die het consumentengedrag bijsturen. Zo zal de nieuwe VTM GO-app volledig gepersonaliseerd zijn. Geen twee gebruikers zullen dezelfde opbouw of programma’s voorgesteld krijgen. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat de aangeboden content bij iedere individuele gebruiker past. Ontvangt de gebruiker een extra mail of pushnotificatie? Dan moet ook die boodschap relevant zijn."

"Hier werkt niemand per toeval"

Maarten Devillé pc

"Uiteraard houden we ook rekening met de doelstellingen van het bedrijf. Willen we dat mensen meer programma’s bekijken, of nieuwe programma’s in de kijker zetten? Dat speelt mee in onze aanpak, maar nooit verliezen we de noden van de consument uit het oog. We willen niet creepy invasive zijn. Eigenlijk is het de bedoeling dat de kijker die personalisering niet opmerkt, maar tevreden is met wat hij te zien krijgt. Als bedrijf wil je dat je aanbod relevant is. Dat garanderen wij. Door het kijkgedrag voortdurend te meten, weten we of we goed bezig zijn."

Trots en passie 

"Ieder groot bedrijf zet vandaag volop in op personalisering, maar dat wij een impact hebben op populaire media én een breed publiek is uniek. De media staan niet stil en dat maakt werken voor dit bedrijf zo boeiend. Natuurlijk zijn er interne opleidingen om bij te blijven, maar de realiteit is dat je het ook écht moet leven. Ik kan geen website of app openen zonder me af te vragen hoe het in elkaar zit. Mijn job laat me niet los. Diezelfde trots en passie voor het eindproduct merk ik overal rondom mij. Hier werkt niemand per toeval. (lacht)"
 

Sollicitatietip

"Begrijpen waar we mee bezig zijn (de toepassing) is bijna even belangrijk als begrijpen hoe we dat doen (technische kennis). Kom voorbereid en met een brede kijk op gesprek."

Delen